judith-fonken.reismee.nl

Laatste weekend Oeganda

Weer een update uit Oeganda! Deze week een korte werkweek op het project en van vrijdag t/m zondag naar nationaal park Murchison Falls.

De week begon al heel goed op de drop in, waar maandag meteen een paar nieuwe jongens waren. Aline en ik hadden samen les gegeven, omdat de lerares ziek was. Na een paar Engels opdrachten, was de concentratie van de groep behoorlijk gedaald en was het tijd voor pauze. Eén nieuwe jongen was zo gemotiveerd dat hij nog een opdracht wou doen. Na die opdracht konden we ook een goed gesprek met hem voeren over waar hij vandaan kwam enzo. Hij vertelde toen dat hij zijn ouders kwijt was geraakt tijdens een burgeroorlog meer in het noorden van Oeganda. Hij leeft nu al een jaar of 6 op straat in Kampala. Toen wij hem vertelden over de boys home, dat hij daar opgevangen kan worden en les kan krijgen, terwijl er naar zijn familie gezocht wordt en dat hij daar heen kon als hij élke dag naar de drop in kwam en gemotiveerd was, zag je hem bijna oplichten! De rest van de week is hij er elke dag geweest, was hij heel gemotiveerd in de lessen en enthousiast tijdens de activiteiten. Hopelijk kan hij binnenkort naar de boys home en worden zijn ouders gevonden! Mooi om daar aan bij te kunnen dragen!

Maandag gaf een andere jongen (Keith) van de drop in ook aan dat hij er klaar voor was om naar de boys home te gaan, terwijl hij voor het weekend nog niet wou. Binnen een paar weken zijn alle jongens die nu in de boys home zitten terug naar hun familie en kan er een nieuwe groep komen. Om qua regels enzo niet helemaal opnieuw te hoeven beginnen, mocht Keith dinsdag al komen. Het was heel mooi om te zien hoe hij meteen in de groep opgenomen werd!

Verder heb ik ook deze week de drop in en de boys home afgewisseld en in de ochtenden hebben we vooral veel les gegeven en daarnaast wat spellen gedaan. Op de boys home heb ik deze week voornamelijk Martin lesgegeven, de jongen van 6 die vorige week was gekomen. De ene dag hadden we het alfabet geoefend en de andere dag hebben we gerekend en hij pikte het echt heel snel op, dus dat was super leuk! Het is heel leuk om te merken dat je de jongens steeds beter leert kennen en dat zij ook makkelijker naar je toe komen om iets te vertellen of te vragen. Vrijdag waren er bij de drop in echt heel veel jongens, waaronder een aantal nieuwe, dus hebben we een groepsfoto gemaakt. Foto's maken vinden ze ook helemaal geweldig en dan vooral selfies, dan springen ze er allemaal bij!

Dinsdagmiddag toen we van de drop in naar de boys home gingen, kwamen we langs een naaister, die een pas hele mooie jurken had hangen. Omdat we s avonds weer gingen salsadansen en ik er niet echt aan gedacht had om vrijetijdskleding mee te nemen, leek het me wel heel leuk om een Afrikaanse jurk te kopen. De jurk die ik had gezien was alleen wel veel te wijd en te lang, maar binnen een half uur had ze hem ingemaakt en er een rits ingezet, waardoor hij perfect paste! Woensdag zijn we weer lekker uit eten geweest met een hele groep vrijwilligers. Verder is het nu wel druk in het huis met 13 personen. Maar ook heel gezellig!

Vrijdag geen project, maar vroeg op pad naar nationaal park Murchison falls in mijn laatste weekend! Vrijdag stonden eerst de neushoorns op het programma. Deze waren in Oeganda uitgestorven, maar nu is er weer een kudde van 20 witte neushoorns in een speciaal reservaat. Als je hoort dat een neushoorn maar één keer in de 5 jaar drachtig kan worden en dan 16 maanden draagt, is het met al die stropers inderdaad goed voor te stellen dat ze uitgestorven zijn. Onder begeleiding van 2 rangers gingen we lopend naar een groepje toe, waar we vervolgens helemaal omheen gelopen zijn. We hadden heel veel geluk, want we zagen er 4 (meestal zijn ze in koppels) en we konden ze ook mooi helemaal bekijken en niet alleen de kont. Ééntje stond zelfs even op en liep een stukje, waardoor we haar in vol ornaat zagen, echt heel indrukwekkend om daar zo dichtbij te kunnen komen!

Vervolgens zijn we verder gereden naar het park met tussendoor nog een late lunchstop. Begin van de avond kwamen we aan bij de accommodatie in het park. Onderweg hadden we al behoorlijk veel bavianen gezien, die voornamelijk in het stuk tropisch regenwoud zitten. Vervolgens hebben we op het gemak gegeten en van het uitzicht genoten en zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag vertrokken we om kwart over 6 s ochtends met het busje om op gamedrive te gaan. Daarvoor moesten we met de ferry de Nijl over, want het savannelandschap en dus de meeste dieren, bevond zich aan die kant. Tijdens het wachten op de ferry konden we heel mooi de zon boven de Nijl zien opkomen. Vervolgens hebben we zo'n 3 uur met het busje met open dak door het park gecrosst. Overal waar je keek zag je het prachtige groene savannelandschap met glooiende heuvels. Echt een bizar groot park; 3860 vierkante kilometer! We hebben bijna alle grote dieren wel gezien. Veel verschillende antilopesoorten, giraffes, olifanten en buffels en nog veel meer dieren die heel dichtbij stonden. We hebben nu ook een nijlpaard in vol ornaat op het land gezien. Met de verrekijker hebben we ook 3 leeuwen gezien, maar helaas kon mijn camera het niet aan om ze goed vast te leggen. Verder hebben we ook een hyena gezien die op een kleine antilopesoort aan het jagen was. Dit is heel bijzonder, omdat hyenas normaalgesproken aaseters zijn. Uiteindelijk kreeg de antilope het voor elkaar om te ontsnappen, echt gaaf om te zien!

Rond 11 uur gingen we weer met de ferry de Nijl over voor de lunch en even wat rust. Tijdens het wachten op de ferry werd er muziek gemaakt, waar enthousiast op geklapt en gedanst werd. Rond half 2 vertrokken we weer vanaf de accommodatie voor de boottocht. Vanaf de boot hebben we vooral nog veel nijlpaarden en verschillende vogels gezien en verschillende dieren aan de waterkant. Na zo'n anderhalf uur varen kwamen we aan bij de watervallen. Hier konden we met de boot natuurlijk niet helemaal komen, dus zijn we te voet verder gegaan. Na een hike van ongeveer een uur kwamen we helemaal bovenaan de watervallen. Tussendoor hebben we op heel veel plaatsen een heel mooi uitzicht op de watervallen gehad en al heel veel mooie foto's gemaakt. Het is eigenlijk niet mogelijk om de schoonheid van de watervallen (geldt eigenlijk ook voor de rest van het park) mooi vast te leggen op camera, dus heb ik vooral ook veel zitten genieten!

Na de watervallen zijn we teruggereden naar ons slaapadres net buiten het park. Dit keer geen westerse accommodatie, maar echt traditioneel bij Oegandezen in de achtertuin. Daar stonden meerdere banda's waar we in sliepen en zelfs een nette wc en een (weliswaar koude) douche. We kregen daar een buffet met voornamelijk Oegandees eten. Wel heel lekker! Het was ondertussen al behoorlijk laat, dus na het eten ben ik gaan douchen en zijn we gaan slapen.

Want ook zondag moesten we er vroeg uit. Na een lekker ontbijt zijn we een stuk terug het park in gereden voor de chimpansee trekking in het tropisch regenwoud. We hebben ruim 3 uur door het bos gelopen op zoek naar de chimpansees en hebben er uiteindelijk 3 gezien, maar helaas niet heel lang en foto's maken was ook lastig.

Was wel heel gaaf om te zien!! Verder was de hele wandeling door het bos ook een heel avontuur, waarbij we zelfs wat stukken offroad gegaan zijn, heuvel op, heuvel af. Echt hele mooie natuur en heel veel mooie vogeltjes!

Na de avontuurlijke chimp trekking zijn we aan de terugweg naar Kampala begonnen met weer een late lunchpauze. We zijn het hele weekend met 16 personen geweest en het was steeds echt super gezellig, dus dat heeft ook zeker bijgedragen aan een heel gaaf weekend!

Mijn laatste weekend hier alweer. Komende week nog naar het project en dan vrijdag op zaterdagnacht het vliegtuig in naar huis. Ik heb heel veel zin in mijn laatste week, want ik heb het hier echt naar mijn zin, maar vind het ook weer fijn om volgende week iedereen thuis weer te zien! En dan al mijn foto's te laten zien natuurlijk! Ik heb een aantal verschillende filmpjes aan elkaar gezet, dus beoordeeld me niet te streng op mijn montagekunsten aub haha.

Ik ga kijken of ik vrijdag nog tijd heb voor een verslagje van mijn laatste week op het project en anders horen jullie snel in real life weer van me!!

Groetjes Judith!

Ellie Fonken

Leuke up-date weer Judith, geniet van je laatste week. xxx

Manon

Wat schrijf je leuk Judith, ik zie het voor me! Fijne laatste week en goeie reis naar huis vast. Tot binnenkort! Groetjes Manon

Doingoood