judith-fonken.reismee.nl

Back in the saddle!

Hoi allemaal!

Wat een waanzinnig weekend was dit! Jullie kennen me goed genoeg om te weten dat ik super veel zin had om te gaan paardrijden in Oeganda en deze trip heeft al mijn verwachtingen overtroffen!

Het begon net wat minder zaterdagochtend, toen ik keurig een paar minuten voor 6.30 klaar stond op de plek waar de bus zou moeten komen. Toen hij er na een kwartier nog steeds niet was, begon ik enigszins ongerust te worden en heb ik de contactpersoon van het paardrijden gebeld. Ergens was iets fout gegaan (bleek later het weekend), maar ik kon nog snel op een boda springen om naar "oasis mall" te gaan, waar de bus even zou wachten. Allang blij dat ik die mall (voor oma:winkelcentrum) kende en dat de meeste boda chauffeurs het ook wel weten, ben ik snel die kant op geracet. Daar aangekomen stond de bus netjes te wachten en kon de reis naar Jinja eindelijk beginnen.

Al in de bus leerde ik Donna kennen, een heel aardig, Belgisch meisje van 23, die ook de overnight safari ging doen, dus dat was erg fijn! In Jinja werden we opgehaald door TJ, de eigenaar van "Nile horseback safaris" en een paar minuten later kwamen we aan op de prachtige locatie, waar we een geweldig uitzicht over de Nijl hadden. Na wat informatie over de rit en het uitzoeken van een passende cap was het tijd om onze paarden voor het weekend te ontmoeten. Mijn vriend voor het weekend was Zeus: een middelgroot bont paard (1.66 m ofzo), dat volgens de staff niet zo van mensen, maar des te meer van rijden hield. De paarden en de begeleiders stonden er allemaal al klaar voor, dus rond half 11 konden we vertrekken!

Het was even wennen uiteraard op een nieuw paard, maar nadat ik hem duidelijk had gemaakt dat ik het tempo aangaf, kon ik heerlijk relaxt rijden en genieten van alles wat we onderweg tegen kwamen. Op de zaterdag begonnen we met een stuk langs de Nijl en reden we vervolgens veel door verschillende dorpjes. De mensen in deze dorpjes waren stuk voor stuk super vriendelijk, begroetten ons allemaal vrolijk en vroegen hoe het ging. De kinderen waren allemaal super enthousiast, zowel over het feit dat ze blanken zagen als ook dat ze paarden zagen. Want die komen hier niet zoveel voor. Zwaaiend en roepend kwamen ze kijken en liepen ze zelfs stukjes achter ons aan, een hele vreemde gewaarwording, maar wel aandoenlijk. Overal waar we reden werden we begroet en begroetten wij alle dorpsbewoners. "Hi, how are you?" Is de standaardzin en ik heb hem echt ontelbaar vaak herhaald. Verder hebben we een aantal bergen beklommen, waarvan we een fantastisch uitzicht hadden!

Rond half 3/3 uur kwamen we aan bij de accommodatie waar we zouden overnachten: "the Haven". De paarden werden afverzorgd en in de wei gezet, waarna wij gingen lunchen. Op een super mooi terras met echt een adembenemend uitzicht over de Nijl kregen we een heerlijke lunch geserveerd door super vriendelijk personeel. Iedereen in dit land is zo enorm gastvrij!

Helaas betrok de lucht enigszins en zijn we even in tent gaan schuilen en uitrusten. Vervolgens hebben we lekker een cocktail gedronken, een warme douche genomen en zijn we gaan avondeten. Na een heerlijk 3 gangen menu zijn we op ons gemak richting de tent gegaan, heb ik nog even wat gelezen en ben ik vervolgens vrij snel in slaap gevallen.

De volgende ochtend werd ik wakker van het ochtendlicht en toen ik naar buiten keek, zag ik de zon opkomen boven de Nijl. Snel heb ik mijn lenzen in gedaan en zijn we naar beneden gelopen om van het uitzicht te genieten. Vervolgens hebben we ook enorm genoten van het uitgebreide ontbijt. Vervolgens de spullen weer ingepakt en rond 9 uur zaten we weer te paard.


De zondagrit was heel anders dan die op zaterdag. We hebben voornamelijk door het bos en langs thee- en suikerrietplantages gereden. Hier was ook ruimte genoeg om het gaspedaal even flink in te duwen. Op het filmpje is hiervan een stukje te zien, maar toen we later een berg op gingen, waren ik en Zeus nog vele malen sneller! Rond half 2 waren we terug bij de stallen. Daar kwamen we meteen een paar aapjes tegen, die daar eigenlijk als huisdieren gezien worden. Daar hebben we gezellig nog even na gekletst, wat fruit gegeten en gewacht totdat we de bus vertrok. Met een beetje vertraging zaten we rond 4 in de bus op weg naar Kampala. Na ongeveer een half uur rijden, hebben we ongeveer een uur gewacht op mensen die van het raften af kwamen. Hierdoor kwamen we wel pas in het donker aan, terwijl ik het juist zo relaxt vond dat het nog licht zou zijn op de terugweg in Kampala. Kleine wijziging in de plannen dus, waardoor ik voor de zekerheid de taxichauffeur van de organisatie gebeld heb om me op te komen halen bij de bushalte. Uiteindelijk was ik rond 8 uur weer veilig thuis!


Ik heb geprobeerd dit verhaal nog een beetje kort te houden, want als je me de kans geeft, schrijf ik gerust door tot morgenochtend met hoe gaaf ik het vond! Ik denk ook dat de (kleine selectie van de) foto's boekdelen spreken. Maar ik moet nog even de afwas doen en dan ga ik me lekker even opfrissen en naar bed om morgen weer fit te zijn voor een dag op het project. Vanaf komende week komen er maar liefst 3 vrijwilligers op mijn project bij, dus dan kunnen we samen van allerlei activiteiten organiseren.

Fijne avond en jullie zien vanzelf weer een blog verschijnen!

Groetjes Judith

Reacties

Reacties

Lizette

Geweldig Judith! Wat zul je genoten hebben! Ik wens je nog een super mooie tijd daar!

Marie claire

Heel leuk verhaal. Super belevenis!!!

Sjan

Wow, wat gaaf Judith. En bedankt dat we met dit verhaal zo met je mee mogen genieten.
We kijken weer uit naar je volgende avontuur.

Oma Schoones

Fijn dat je het zo leuk hebt gehad Judith!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood