judith-fonken.reismee.nl

Lake Mburo

Heey allemaal,

Er is alweer een week van mijn reis voorbij! Gaat wel snel hoor. Vanaf dinsdag had ik versterking op het project, waar we nu met zn vieren rondlopen. We gaan nu steeds in koppels om de beurt naar de drop in of de boys home, waarbij we de koppels ook afwisselen. Met meerderen kun je veel meer qua activiteiten organiseren, omdat je wat input van de anderen krijgt. We hebben dus weer meegeholpen met de lessen, waarbij we wat één op één begeleiding konden bieden. Daarnaast hebben we vooral veel spellen gespeeld, van gewoon simpel voetbal en basketbal (wat ze helemaal geweldig vinden) tot 10 tellen in de rimboe, maskers maken, lummelen, twister en mikado. Ondertussen leer je de jongens natuurlijk steeds beter kennen, dus dat is heel leuk! De jongens komen al veel makkelijker naar je toe om iets te vragen en ze vertellen ook steeds meer over zichzelf en hun familie, wat best een beladen onderwerp is voor hen. Sommige jongens kunnen erg weinig Engels, maar de jongens die wel Engels spreken, helpen ons met uitleggen van nieuwe spellen enzo. Ik heb geleerd hoe je een armbandje van elastiekjes maakt, heb al een paar kleine tekeningen gehad en een persoonlijk beatbox optreden haha! Een filmpje hiervan is te zien via de onderstaande link (kon helaas niet automatisch in het verhaal geladen worden): https://www.youtube.com/watch?v=I3NVt4INVyI

Woensdag zijn we met de hele organisatie weer lekker een hapje gaan eten en verder hebben we in de avonden voornamelijk wat spelletjes gespeeld en uitgerust van de drukke dagen op het project.

Donderdag zijn we na het project met zn allen even naar de craft gegaan. Dat is een plein met heel veel kleine winkeltjes waar allerlei handgemaakte dingen verkocht worden. Daar heb ik wat souvenirs gehaald en een stuk stof om thuis mijn kussentjes een make over te geven. Ook heb ik een echte Afrikaanse broek gekocht met olifantjes erop. Wel even wat anders dan zo'n skinny jeans die ik normaal draag haha. Het is net een pyamabroek! Maar wel heel lekker luchtig voor op het project met het weer hier.

Donderdagavond is er een jongetje van een jaar of 6 door de politie naar de boys home gebracht, omdat hij mishandelt werd door zijn moeder. Zij mishandelde hem, omdat ze boos was op de vader van het kind, omdat hij haar verlaten had. Gelukkig is hij nu veilig en zij zal het niet zo snel weer doen, omdat ze nu in de gevangenis beland is. En in zo'n gevangenis (en heel het rechtsysteem) gaat het er waarschijnlijk heel anders aan toe dan in Nederland. Het jongetje zag er vrijdag heel vrolijk uit en was volop aan het spelen, ondanks alle striemen en wonden die hij had opgelopen. Die hebben wij ook (deels) gezien en dit soort momenten zijn wel echt heel heftig... Wel mooi om te zien hoe liefdevol hij nu opgevangen wordt op het project en hoe wij daar een steentje aan bij kunnen dragen.

Vrijdagavond hadden we een pannenkoeken- en spelletjesavond in "ons" huis met iedereen van de organisatie. Erg gezellig! Vervolgens was het zaterdag weer vroeg dag, omdat er een weekend Lake Mburo op de planning stond. Lake Mburo is een nationaal park van 370 km2 redelijk dichtbij Kampala, dat vooral bekend staat om de zebra's. Tegen mijn verwachting in zijn zebra's namelijk nergens anders in Oeganda te vinden. Onderweg zijn we nog even gestopt bij de evenaar, waar we wat foto's gemaakt hebben en wat winkeltjes bekeken hebben. Halverwege de middag kwamen we bij het park aan en voordat we de entree hadden bereikt, mochten we al even boven op de auto gaan zitten om vanaf daar dieren te spotten. Echt een heel gaaf gevoel zo bovenop de auto over de zandweggetjes met het typische savanne uitzicht! Daar hebben we al veel zebra's, impala's en aapjes gezien. Aan de rand van het park liepen ook nog koeien en geiten rond. Ook zijn we verkeerd gereden en lag de bumper er even af tijdens het keren, waardoor we wel mooi konden lunchen in het park tussen de zebra's!

Om 16 uur stond een boottocht over het meer op de planning, maar omdat het toen net regende, kon dat helaas niet doorgaan en werd hij verzet naar zondag. Vervolgens hebben we op ons gemak ingecheckt en een hapje gegeten. We sliepen in knusse hutjes, die banda's genoemd worden. We hebben lekker aan het meer gegeten, waardoor we meteen al een aantal nijlpaarden hadden gezien! Het is hier altijd al vroeg donker, dus na het eten zijn we terug gegaan naar de banda's, hebben we nog even wat gelezen en zijn we op tijd gaan slapen. Rondom de banda's liepen veel impala's en everzwijnen rond, dus dat was wel gaaf om daar zo dichtbij te staan! De nijlpaarden zouden s nachts ook die kant op kunnen komen, maar ik heb niets gezien of gemerkt helaas.

Zondag stonden we voor 7 uur al klaar om op wandelsafari te gaan. En rond half 8 gingen we dan ook echt. Oegandezen en tijd... We hebben ongeveer 2 uur rondgelopen en hebben best veel gezien. Helaas waren de meeste dieren niet in grote groepen aanwezig op de plaats waar de gids ze had verwacht, waarschijnlijk omdat het de dag vantevoren geregend had. Zo konden we helaas de giraffes niet vinden. We hebben ook geen leeuw of luipaard gezien, maar de kans daarop was ook erg klein in dit park. We bleven natuurlijk wel op afstand, dus fotograferen was wel enigszins lastig. We hebben ook een aantal dode dieren gezien, dat was ook behoorlijk indrukwekkend. Zo was er bijvoorbeeld een buffalo overleden nadat hij vast was komen te zitten in de modder. Verder was het echt super gaaf om door het park te lopen en de gids gaf veel informatie over de dieren en het park.

Na de wandelsafari zijn we meteen doorgereden om de boot op te gaan. Daar hebben we vooral veel nijlpaarden en vogels gezien en een paar (kleine) krokodillen. De krokodillen waren wat lastiger te spotten, omdat het bewolkt was, waardoor ze niet op de kust lagen. Een aantal jonkies zaten op takken en we hebben één volwassen krokodil gezien in het water, maar dan zie je vrijwel alleen het hoofd. Ook van de nijlpaarden zag je alleen het hoofd en soms een stuk nek, maar dat is ook al mega indrukwekkend!

Na de boottocht hebben we geluncht en zijn we het park uitgereden. Daarbij mochten we weer op het dak zitten en hebben we nog heel veel dieren gespot: zebra's, impala's, andere antilopen, waterbokken, buffalos, maki's, bavianen en everzwijnen. Verder ook enorm genoten van de omgeving. Ik kreeg echt het gevoel dat het park nooit zou eindigen, zo uitgestrekt was het.
Vervolgens zijn we weer terug gereden naar Kampala, hebben we lekker gedoucht en gegeten en heb ik wat foto's en filmpjes uitgezocht. Meer foto's van de dieren zal ik weer thuis laten zien!

Morgen begint de nieuwe week op het project weer en ik heb er echt weer zin in! Kort weekje deze keer, want vrijdag vertrekken we al voor het weekendje in het nationaal park Murchison Falls. Dit weekend was dus eigenlijk een beetje een opwarmertje?

Na het weekend in Murchison Falls zal ik zeker weer een blog online zetten!

Fijne avond allemaal en spreek jullie snel weer!

Groetjes Judith

Annerie

Nog een keer proberen te reageren. Fijn om je belevingen te lezen
Je doet veel mooie indrukken op.

Doingoood